🍪 Vi använder endast nödvändiga cookies för optimal upplevelse.

Erigo använder endast nödvändiga cookies för att säkerställa att vår webbplats fungerar optimalt. Vår chattfunktionalitet som är en tredjepartstjänst inom EU sätter en cookie enbart för att tjänsten ska fungera och ingen personlig information sparas.

Vi använder inte andra tredjeparts- marknadsföringscookies eller cookies som delar din data med andra.

Därför finns det inga cookieinställningnar att godkänna eftersom vi inte profilerar dig.

Gå till innehållet

Från lojalitet till lärande

Vad som driver olika generationer i arbetslivet

Synen på arbete förändras, och med den förändras också vad som driver medarbetare att utvecklas, stanna kvar och bidra över tid. För att lyckas med kompetensförsörjning krävs en förståelse för hur olika generationer tänker kring utveckling, trygghet och lärande.

Generationernas skiftande drivkrafter

Historiskt har lojalitet mot arbetsgivaren setts som en dygd. Särskilt bland dem som tillhör generationerna före 1980-talet har lång anställningstid ofta varit ett tecken på stabilitet och tillit. Dagens yngre generationer – framför allt Y (födda 1981–1996) och Z (födda efter 1997), ser lärande, variation och meningsfullhet som avgörande faktorer för att stanna kvar.

Generation Drivkrafter för lärande Utvecklingsbehov
Baby Boomers Trygghet, erfarenhetsöverföring Uppdaterad teknikförståelse, mentorskap
Gen X Balans, självständighet Ledarskap, karriärväxling
Gen Y (Millenials) Feedback, utveckling, flexibilitet Intern rörlighet, fortbildning
Gen Z Snabb respons, värderingar, syfte Autonomi, mikrolärande, ständig utveckling

Fördjupning: Generationerna och deras kännetecken

Lärande som strategi för engagemang och retention

När medarbetare värderar lärande högre än trygg anställningstid, blir utveckling ett verktyg för att behålla och attrahera kompetens. Organisationer som erbjuder tydliga utvecklingsvägar – i form av interna karriärplaner, kunskapsdelning, mentorskap och flexibla utbildningsformat – skapar starkare koppling mellan individ och verksamhet.

Mentorskap och kunskapsväxling mellan generationer

Lärande behöver ske i båda riktningar. Yngre medarbetare kan bidra med nya perspektiv, verktyg och digital kompetens. Äldre kollegor bär ofta erfarenheter, förhållningssätt och kulturförståelse. Strukturerat mentorskap och generationsöverskridande samarbeten stärker både kompetensen och sammanhållningen.

En lärandekultur som möter olika behov

För att skapa en lärandekultur som fungerar över generationsgränser krävs:

  • Flexibla format: blandning av e-lärande, workshops och handledning
  • Mikrolärande: särskilt uppskattat av yngre generationer
  • Reflektionsytor: som skapar mening för alla åldrar
  • Personliga utvecklingsvägar: anpassade till olika karriärlogiker

Sammanfattning

Att förstå vad som driver olika generationer i sitt lärande är en strategisk nyckel i kompetensförsörjningen. När lojalitet inte längre handlar om att stanna kvar – utan om att fortsätta växa – blir lärande den nya sammanhållande kraften.


Läs också:
Från punktinsats till infrastruktur – den nya logiken för kompetensutveckling

Följ Erigo på LinkedIn

En del av Sveriges infrastruktur för kompetensutveckling.
Följ oss på LinkedIn