🍪 Vi använder endast nödvändiga cookies för optimal upplevelse.

Erigo använder endast nödvändiga cookies för att säkerställa att vår webbplats fungerar optimalt. Vår chattfunktionalitet som är en tredjepartstjänst inom EU sätter en cookie enbart för att tjänsten ska fungera och ingen personlig information sparas.

Vi använder inte andra tredjeparts- marknadsföringscookies eller cookies som delar din data med andra.

Därför finns det inga cookieinställningnar att godkänna eftersom vi inte profilerar dig.

Gå till innehållet

Innovationsambassadören

Som kulturbärare på väg mot intraprenörskap

TL;DR: En innovationsambassadör driver kultur‑ och kompetenslyft, medan en intraprenör driver en konkret affärsidé med budget och resultatansvar. Rollen kan utvecklas, ambassadören kan bli intraprenör när en idé kräver mandat och resurser.

1. Varför behövs innovationsambassadörer?

  • Sänker trösklarna för idéer: gör innovation till något vardagligt och inkluderande.
  • Sprider metoder & verktyg: faciliterar workshops, utbildar i design thinking och lean startup.
  • Bygger nätverk: kopplar ihop idébärare med experter, sponsorer och resurser.
  • Skapar drivkraft: förstärker en kultur där lärande, experiment och delning av kunskap belönas.

2. Vad gör rollen unik?

Dimension Innovationsambassadör Intraprenör
Syfte Inspirera och möjliggöra Leverera affärsvärde
Mandat Informellt, kulturbärande Formellt, budget & resultat
Risk/belöning Låg personlig risk Hög, kopplad till utfall
Fokus Engagemang & lärande Produkt/tjänst/affär

3. Så växer en ambassadör till intraprenör

  1. Fröet – ambassadören identifierar ett problem och testar idéer i liten skala.
  2. Proof‑of‑Concept – idéer med potential får prioritet av sponsor/ledning.
  3. Mandat & resurser – ambassadören får tid, budget och målsättningar → blir intraprenör.
  4. Skalning – intraprenören driver projektet till lansering och vidare till ett bärkraftigt resultat.

4. Så bygger du ett ambassadörsprogram

  • Kartlägg kompetenser & drivkrafter (se guiden från Erigo).
  • Utse ambassadörer offentligt: ge legitimitet och stöd från ledningen.
  • Utbilda & coacha: korta sprintar om metoder, storytelling och facilitering.
  • Ge access till verktyg: mallar, kanaler och ett internt innovationsforum.
  • Mät & fira: följ upp antal idéer, lärpoänger och lyckade kopplingar.

5. Vanliga fallgropar

  • "Titeln utan uppdrag" – ambassadörer måste ha tydliga förväntningar och tid.
  • Isolerade öar – länka ambassadörsnätverket till affärsstrategi och beslut.
  • Inget nästa steg – definiera hur lovande idéer konverteras till intraprenörsdrivna projekt.

6. Länkar & vidare läsning


Har du frågor eller vill ha stöd i att starta ett ambassadörsprogram? Hör av dig!

Följ Erigo på LinkedIn

En del av Sveriges infrastruktur för kompetensutveckling.
Följ oss på LinkedIn