Gemenskap genom kunskap

Kunskap bär en social dimension. När människor lär tillsammans uppstår mönster som förbinder, stärker och utvecklar. I ett samhälle där förändring är konstant blir lärandet den gemensamma väv som gör utveckling möjlig, en struktur för tillit, mening och fortsatt mänsklig utveckling.

Lärande som social infrastruktur

Lärande fungerar som en grundläggande infrastruktur i mänskliga system. Det är det nätverk i vilket idéer rör sig, relationer formas och tillhörighet tar form. Genom att lära tillsammans etableras inte enbart kunskap utan också social tillit och sammanhang. När människor samverkar inom lärandeformer, både formella och informella, byggs broar mellan individer, grupper och generationer.

Enligt Statistics Sweden (2024) visar vuxnas deltagande i utbildning och träning tydliga samband med både social integration och ökad delaktighet i arbetslivet. Sverige har bland de högsta nivåerna av vuxnas deltagande i Europa, vilket visar att lärandet redan fungerar som en samhällsstruktur som kan stärka sociala samband 1.


Kunskap som samhällsbärande struktur

När människor utvecklar kompetens och delar erfarenheter stärks inte bara deras egen kapacitet, utan även relationerna mellan dem. Ett kollektivt handlingsutrymme öppnas. Kunskap är därför inte enbart ett verktyg för karriär, utan en samhällsbärande kraft.

Forskning från The Research Institute of Industrial Economics (IFN) visar att vuxenutbildning och kompetensutveckling (AET) korrelerar med högre sannolikhet för sysselsättning och förbättrade arbetslivsutfall 2. Det betyder att investeringar i lärande inte bara gynnar individen, utan skapar strukturella värden som stärker hela samhället.


Livslångt lärande som social hållbarhet

Social hållbarhet handlar om att människor får leva meningsfulla, delaktiga liv i gemenskap med andra. Livslångt lärande utgör en del av denna struktur.
När människor ges möjlighet att fortsätta utvecklas över tid stärks både individens trygghet och samhällets motståndskraft.

Enligt Eurostat deltog över 65 procent av vuxna svenskar i åldern 25–64 i någon form av utbildning eller träning under 2022, vilket placerar Sverige i topp i Europa 3. Det visar att förutsättningarna för ett livslångt lärande redan finns. Nästa steg handlar om att fördjupa dess mänskliga och sociala värde.


Lea på Erigo - Gemenskap genom kunskap: och varför vi behöver innovera nya strukturer

Tillhörighet genom kunskap

Tillhörighet uppstår när människor delar en process.
När lärandet blir ett gemensamt åtagande uppstår samhörighet genom ömsesidig förståelse. Gemenskap växer ur delad reflektion, lyssnande och nyfikenhet.

Digitala verktyg kan förstärka denna dimension om de används med omtanke. En studie från Högskolan i Skövde (2025) visar att äldre personer som regelbundet använder digitala verktyg i sin vardag rapporterar lägre grad av ensamhet 4. Det pekar på att digital infrastruktur kan fungera som en kanal för gemenskap när den utformas för att stödja relationer och lärande.


Erigos perspektiv

Erigo ser kompetens som en levande struktur i samhället, en rörelse som binder samman människor, organisationer och framtidens arbetsliv.
Vi utvecklar en modulär plattform där lärande, validering, återkoppling och analys bildar ett sammanhängande flöde. Genom LMS för lärande, Credentials för verifiering, Pulse för återkoppling och Workforce Intelligence (WFI) för kompetenskartläggning och intern rörlighet blir kunskap spårbar och dynamisk på alla nivåer.

Vi arbetar proaktivt för att skapa utrymmen där gemenskap och kunskap möts genom digitala verktyg. Forumet i plattformen fungerar som en naturlig yta för reflektion och samarbete, en plats där data, dialog och lärande samspelar.

Den digitala världen erbjuder möjligheten att utöka dessa utrymmen. När kunskap blir en gemensam resurs förändras även hur samhällen organiseras.
Gemenskap genom lärande skapar grunden för framtidens arbetsliv, där trygghet och utveckling förstärker varandra.
Den digitala utvecklingen gör det möjligt att forma nya strukturer för detta samspel.
Vi kan bygga miljöer där människor delar erfarenheter, utvecklar kompetens och stärker sin förmåga tillsammans.
Det är här kunskap blir en gemensam rörelse framåt.


Relaterad artikel

Framtidens arbetstagande: De kommande fem åren avgör hur vi använder kompetens


Källförteckning

  1. Statistics Sweden (2024). Adult Learning 2024 – Participation in education and training among adults in Sweden. SCB.se
  2. Heller Sahlgren, G. (2023). Lifelong Learning and Employment Outcomes. The Research Institute of Industrial Economics (IFN), Stockholm. ifn.se
  3. Eurostat (2023). Adult Learning Statistics – Sweden. ec.europa.eu
  4. Högskolan i Skövde (2025). New technology helps reduce loneliness among older people. his.se